Opgedaan tijdens de bijeenkomst ‘Local Land Struggles & Strategies’ deze herfst in Frankrijk, door Jolke de Moel.
Toegang tot land is een van de grootste obstakels voor (toekomst)boeren. Iets waar we al te vaak ook zelf ervaring mee hebben. De oorsprong van deze situatie hebben we begin 2019 samen met het TNI beschreven in een verrassend en helder rapport: ‘Grond van Bestaan’.
Dat hele landbouw-en-politiekverhaal leek mij aanvankelijk taaie kost. Maar het blijkt in de essentie best simpel te zijn. Daardoor wordt het extra duidelijk dat de situatie grondig moet veranderen.
Hoe krijg je toegang tot land of zorg je ervoor dat je op jouw land kunt blijven? Diverse mogelijkheden passeerden in de bijeenkomst de revue. Een ding is zeker: niemand kan dit alleen. Naast organisatie is ook samenwerken van wezenlijk belang. Dat laatste klinkt logisch en eenvoudig, maar valt in de praktijk vaak tegen. Botsende belangen en karakters, verschil in beschikbare tijd en ervaring, ga zo maar door.
Vier soorten activisten. Tijdens een workshop over actievoeren werden vier typen activist besproken, op basis van het werk van Bill Moyer. De burger, de rebel, de sociale veranderaar en de hervormer. Alle vier hebben ze zwakken en sterke punten en zijn ze van wezenlijk belang.
Dus niet alleen de activist die op de barricades staat, maar ook degene die stiller en bedachtzamer te werk gaat. Organisaties hebben soms moeite met het vervullen van al deze rollen. Ze lijken immers tegenstrijdig of mensen trekken instinctief naar een specifieke rol. Het is daarom belangrijk ons ervan bewust te zijn hoe de rollen bijdragen aan de verschillende stadia van actieopbouw.
Actie stappenplan. Als we een gezonde en gevarieerde mix aan actieve leden hebben, is het tijd voor actie. Ook hiervoor bestaan relatief simpele stappenplannen. Tijdens deze workshop werd de ‘Tactic-Star’ methode aanbevolen. De ingrediënten: boodschap, toon, timing, doelgroep, medestanders, hulpbronnen, doel en strategie. Die moeten op smaak gebracht worden om tot een goede strategie en actie te komen. Welke medestanders zet ik in om welke boodschap te versterken of juist af te zwakken? Welke hulpbronnen heb ik daarvoor? Dit kun je in een schuifdiagram zetten, wat kan helpen om structuur en overzicht in je actie te houden.
Generale repetitie?
Het plan klinkt fantastisch en iedereen is enthousiast. Maar dan? Dan heb je ineens die afspraak bij de gemeente of het ministerie. En staat er iemand tegenover je die met een hele andere blink naar de wereld kijkt. Hoe maak je het belang duidelijk van dat waar jij zo van overtuigd bent? Daar ga ik de komende week in Frankrijk weer mee oefenen.